Column voor Na de Lunch
Niet zo lang geleden kwam ik in aanraking met een wel heel bijzondere groep Twitteraars. Zo’n clubje waarvan je nooit gedacht zou hebben dat hij bestaat. Nog in je stoutste dromen zou het niet in je opkomen. Maar hopla, daar waren ze. En het stomme is: als je er eenmaal eentje hebt gespot, kom je ze overal tegen.
Welnu, dat mensen vertellen dat ze in de file staan of hun pasta hebben laten aanbranden (ja ja, je hebt ze er tussen zitten), vind ik ook niet bijster inspirerend. Een leuk kiekje met een zonnestraal of inchecken bij Simon Levelt (wat mij aan koffie doet denken en dus goed is) boeit mij al veel meer.
Maar er zijn dus van die mensen die alleen maar een Twitter-account hebben om prijzen te winnen. Prijzen! Nou snap ik wel dat je af en toe een bericht doorstuurt naar je volgers omdat je een weekend Parijs kunt winnen of iets dergelijks, maar als dat alles is wat je doet?! Lijsten lang niks anders dan zogeheten retweets (doorgestuurde berichten dus). Kans op shampoopakketten, parachutespringen, flatscreentv’s, weekendjes weg, dagjes weg, weken weg, bordspelletjes, boodschappentassen – alles kun je krijgen, als je maar hard genoeg twittert.
Het gekke is dat die mensen ook nog honderden volgers hebben. De ene Twit-win trekt de andere aan. Och, en die bedrijven met hun socialemediacampagnes en cadeaus om maar meer volgers te krijgen. Volgers die uiteindelijk niet meer waard blijken te zijn dan iemand die een week lang bij de AH shopt om Wuppies te krijgen en vervolgens weer terugkeert naar de trouwe, ouwe C1000.
Als ze tenminste ooit iets winnen. Je zou haast denken van wel; ze spreiden hun kansen goed uit. Sommige mensen zouden dat kunnen kwalificeren als valsspelen. Of op zijn minst niet zo sportief.
Nou wil ik mezelf geen veer in de reet steken, maar ik doe dat dus heel anders. Omdat er zo veel acties en prijsvragen zijn, heb ik besloten mee te doen met wat op mijn pad komt en waar iets te winnen valt dat ik daadwerkelijk zal waarderen. Meestal moet je dan een reactie geven op iets; een slogan insturen of iets dergelijks. Dat je moet uitleggen waarom jij iets moet winnen. En ik zal je zeggen: dat heeft mij al een prachtig armbandje (zie foto), bioscoopkaartjes voor een documentaire en een fotoboek opgeleverd. Zonder ooit een enkele tweet de deur uit te hoeven doen.