Big data, smart data en de privacy van de consument. Bij online reisorganisaties blijft het een gevecht met verstrengelde belangen en dan met name voor de consument. Die wil namelijk helemaal niet dat travel sites iets opslaan van het zoek- en surfgedrag, maar heeft wel graag dat diezelfde sites aanvoelen waar hij naar op zoek is.
De verrassing in de blik van de consument wanneer hij al wekenlang zoekt naar plaatjes van Turkije en vervolgens op een travel site zijn reis wil boeken, alwaar hij spontaan een banner van de Turkse kust voorbij ziet komen, is er nog steeds. Hoe kan mijn computer nou weten dat ik graag naar Turkije wil?
Consumenten weten dat het zoekgedrag wordt opgeslagen, maar hoe dat wordt gebruikt, is vaak onduidelijk.
Het boezemt angst in: een ‘big brother is watching you‘-tafereel en dan zonder de garantie van veiligheid die het acceptabel zou maken. Is het gedrag bijhouden van iemand op Internet immers niet hetzelfde als de consument volgen wanneer hij door zijn huis loopt?
Lees verder op de TravelNext blog >>