Ik heb een interessante kwestie voor de mensen die zich afvragen wat het nut is van social media. De antwoorden liggen voor de hand: naamsbekendheid, interactie met je publiek of sociale kring, all that jazz. Maar de knagende, veelal onbeantwoorde, vraag blijft: en wat levert dat dan op?
In mijn kennissenkring bevind zich Kirsten Stikkel. Inmiddels is ze bijna een BN’er, dus ik denk dat ze er geen bezwaar tegen heeft dat ik haar naam gebruik. Kirsten is op zoek naar een kamer – heel erg hard. Over een week staat ze op straat en nergens in Utrecht kan ze een woning vinden. Dus zocht ze haar heil bij Twitter. Met succes. Nu al 350 keer is ze geretweet en o.a. Frans Bauer heeft zijn caravan aan haar aangeboden. Maar heeft ze een kamer? Kan ze volgende week een dak boven haar hoofd verwachten?
Nee.
Niks heeft ze, noppes, nada. Niet eens een schuur of een zolderkamer in het huis van iemands eenzame oma. Veel adviezen en ook aardig wat net-te-dure huizen, maar de gouden tip zat er niet tussen. Terwijl elke marketeer bij een gemiddeld bedrijf een gat in de lucht zou springen met 350 retweets – door BN’ers nog wel! Okee, Justin Bieber haalt er zijn neus voor op, maar zelfs Starbucks heeft ze wel eens minder gehad. Hoeveel van die mensen kopen ineens een album of concertkaartje voor het jeugdige popidool? Wie gaan na het lezen van de tweet over frappuccino een blokje om om er één te scoren?
Hopelijk aardig wat, want wat levert het anders op? Naamsbekendheid, tja, iedereen weet nu ook wie Kirsten is. Ze komt met een foto en haar verhaal in het AD en alles. Interactie, ja, ze heeft veel goede gesprekken op haar tijdlijn staan. Maar concrete resultaten zijn tot nu toe uitgebleven. Wat heeft Starbucks eraan dat mensen zwijmelen bij een plaatje, glimlachen bij een zin als “pumpkin spice is the new #bacon” (want vergeet vooral die hashtags niet!), als ze niet dan direct een pumpkin mocca soy latte medium komen halen?
Lieve mensen, je begrijpt me wel. Eigenlijk vraag ik me maar één ding af. Kan dan echt niemand Kirsten aan een kamer helpen? Laat Twitter alsjeblieft van nut zijn en bewijs het met de gouden tip. En dan het liefst direct een briljante villa aan de Oudegracht die per ongeluk nog leeg stond en anti-kraak verhuurd wordt, zodat we deze case kunnen gebruiken bij een presentatie over de successen van social. Zij een plekje onder de zon, ik weer vertrouwen in social media. Go.