Social Media ligt onder een vergrootglas. We willen er alles van weten: hoe kan het voordeling zijn voor mijn bedrijf? Wat voor winst valt eruit te halen? Hoe lang blijft Twitter nog hip? En wat doen we eigenlijk op Facebook?

Joep van Osch schetst in zijn korte film ‘Farewell Facebook’ een platform waarbij mensen die elkaar misschien helemaal niet zo goed kennen zich tot op het bot blootgeven – met als doel het verzamelen van reacties op hun posts. Een scherpe analyse die waarschijnlijk voor veel mensen de vinger op de zere plek legt. Facebook is een plaats waar je leuk kunt zijn, aantrekkelijk met wat je schrijft en waar je zo selectief bent in het vertellen wat je doet dat eerlijkheid relatief blijkt.

De missie van Facebook om mensen de kracht te geven om te delen en de wereld meer open en verbonden te maken, lijkt zo vrij dat men op zoek is gegaan naar de grenzen die de mens zo vaak kenmerken. Facebook is een imagematig medium geworden, waarin openheid vervangen wordt door gepastheid en verbinding niet meer weergeeft dan jouw status gebaseerd op het aantal online vrienden. Kort door de bocht? Alleen van toepassing op uitzonderingen?

Ga eens bij jezelf na hoe lang je nadenkt voordat je een status update post. Als je verdrietig bent en huilend op de bank zit met een glas wijn, laat je dat dan weten? En doe je dat dan omdat je weet dat het reacties zal krijgen, of doe je het niet omdat je niet zielig gevonden wilt worden of omdat je vindt dat het niemand aangaat? Twijfel je om iets negatiefs over je werk of bepaalde mensen te posten omdat je baas ook ineens in je netwerk is beland? Heb je niet zoveel zin in een vakantie maar weet je dat anderen er jaloers op zijn dus doe je maar alsof je er weken naar uit hebt gekeken? Geef je vooral de positieve dingen in je leven weer omdat je niet de indruk wilt wekken dat er met jouw leven iets mis kan zijn?

Ik zal mijn account niet deleten. Ik ben dol op Facebook, op de manier waarop je mensen in de gaten kunt houden zonder iedere week te hoeven bellen of mailen. Maar de kritische noot die Joep heeft aangeslagen, zet aan tot nadenken. De mens is interessant. En ik vraag me dan vooral af wat de uitvinder van Facebook, Mark Zuckerberg, denkt over de sociale druk bij status updates en posts. Maar ja, hij heeft geen persoonlijke account.