Hier volgt een bericht voor generatie KPN. U bent een nieuwe generatie, getypeerd door een telecombedrijf met schijnbaar leuke commercials die niks anders weergeven dan alles wat er mis is met de huidige maatschappij. En we willen er allemaal dolgraag deel van uitmaken! KPN heeft een paar duidelijke doelstellingen:

  • Kinderen spelen geen verstoppertje meer, ze staan stil met een telefoon in hun hand zonder na te denken of te bewegen.
  • Boeren hebben geen gevoel meer voor het weer en het milieu is compleet ondergeschikt aan de techniek (houd hierbij je eigen ervaring met de betrouwbaarheid van Buienradar even in je achterhoofd).
  • Jongeren nemen niet meer de moeite om bij elkaar thuis te komen, maar kijken gewoon dezelfde film vanaf hun eigen bank met een telefoon aan hun oor geklemd.
  • Volwassenen proberen niks meer zelf uit, maar gaan af op Internetrecensies van volslagen vreemden en laten hier hun keuze volledig door bepalen.

Ik zie hier werkelijk geen enkel wenselijk scenario tussen staan. Het zal voor sommige mensen erg aantrekkelijk lijken; al dat gemak en comfort. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat onze hersencellen langzaamaan af gaan breken, van KPN generatie op KPN generatie, omdat we toch niet meer zelf hoeven na te denken. We hebben immers allemaal een telefoon, televisie of computer die ons van alle informatie voorziet! Zelf bewegen lijkt ook niet meer nodig, want middels al die genoemde technische snufjes komt de wereld vanzelf wel naar je toe.

Alle mensen van generatie KPN of de stakkers die er het liefste bij zouden willen horen, wil ik graag de film Wall-E laten zien. Wall-E, de film waar de mens in een karretje voortbewogen wordt, met vloeibaar voedsel in een oversized beker, omringd door neonlichten, voorzien van een multimediascherm voor hun neus, overgoten met teveel informatie om uit eigen initiatief een gedachte te laten ontstaan en te dik om te kunnen lopen. Overdreven? Een hilarisch persiflage van de zwakkeren uit de samenleving? Helaas, dat beeld wordt gewoon realiteit en terwijl we het zien gebeuren doen we er helemaal niks aan. Sterker nog, KPN weet er zijn brood mee te verdienen en stimuleert het van alle kanten.

Nee, bij generatie KPN zou je niet moeten willen horen. Generatie KPN zou je moeten afschieten. Iedereen die waarde hecht aan zelfontplooiing, ontwikkeling, eigen initiatief, gezondheid, een sociale samenleving, beschaafdheid en al die andere vanzelfsprekende dingen waar de mens zo goed in is, roep ik bij deze op om je te verzetten tegen de overheersende gemakszucht. Smartphones, televisies die je kunt pauzeren en Buienradar zijn allemaal prima – zolang het maar niet ten koste gaat van de menselijke aard.