Ah communicatie. Als begrip of proces nog niet eens doorgedrongen tot de hele maatschappij, maar dankzij de sociale media alweer beland in een nieuwe dimensie. Communicatie blijft voor veel mensen een mysterie. Men weet dat het belangrijk is en dat we er iets mee moeten doen, maar hoe en wat lijkt nog niet te zijn uitgevonden. Nu is er gelukkig Twitter en Facebook en zijn we allemaal dolletjes 24 uur per dag, 7 dagen per week aan het communiceren geslagen. We weten eindelijk hoe het moet!

Fout.

CommunicatieVolgens Martijn Arts in zijn essay ‘Het effect van Social Media’, wordt de kwaliteit van een boodschap door de snelheid van de media verbeterd. Ik snap dat niet zo goed. Wordt daarmee ook de communicatie verbeterd? Want voor de leken; communicatie is het overbrengen van een boodschap (informatie) van A naar B. Met de snelheid van tegenwoordig wordt er enorm veel informatie het luchtruim in gestuurd en hoewel al die kleine pakketjes ongetwijfeld rechtstreeks tot de kern doordringen, zijn er wel heel veel van die informatiepakketjes. En er zijn net zoveel ontvangers als verzenders als er informatie is. Hebben we dan nog enig idee wat we waarheen sturen en welk idee daar achter zit? Of gooien we gewoon iets nieuws de digitale wereld in en gaan we er vanuit dat er vanzelf wel iemand op reageert, beoogde ontvanger of niet?

Maar vooral, weten we nog hoe we fatsoenlijke mails moeten sturen? Iets met een aanhef en afsluiting, dat zie je niet vaak meer. Hoe we overleggen tijdens een vergadering? Luisteren naar elkaar en wachten tot iemand is uitgesproken lijkt tegenwoordig veel geduld te vragen. Smartphones, sociale netwerken en boodschappen met een maximum van 140 tekens. Het nieuwe communiceren. En dat noemt men dan effectiever. Natuurlijk, binnen corporate organisaties kunnen medewerkers hun ei beter kwijt. Totdat ze een 1 op 1 gesprek moeten aangaan met hun leidinggevende en hun gespreksvaardigheden op de proef worden gesteld. Informatie wordt zo snel de deur uit gedaan dat een controle erop door niemand meer nodig geacht wordt.

Dus nee, effectievere communicatie dankzij sociale media zou ik het niet willen noemen. Uitgebreide informatievoorziening wellicht – alles is immers overal direct te vinden, of het waar is of niet. Want de boodschap mag dan van hoogstaande kwaliteit zijn, de verzender en ontvanger blijven meestal dubieus.