Afgelopen maandag was de eerste #SMC050 editie van het nieuwe seizoen. Een editie die mijn eerste indruk van SnapChat heeft omgedraaid, net als mijn onwetendheid over Tumblr. Het was een waardevolle avond. Hieronder een kort overzicht van de kernpunten.

Tijdens de avond waren er drie sprekers: Saskia Wijsman kwam vertellen over Snapchat, het fenomeen dat velen kennen als chattool voor de jeugd. Patrick Loonstra, zelf Twitter-fenomeen, hield zijn verhaal over Tumblr en Kirsten Jassies hield een presentatie over Instagram.

Snapchat
Snapchat is meer dan een chattool voor jongeren waarbij ogenschijnlijk naaktfoto’s heen en weer gestuurd worden – die dan na 60 seconden verdwijnen. Dat fenomeen heet trouwens ‘sexting’ en dat verdwijnen is ook met een korreltje zout te nemen, want screenshots maken is de beste marketingtool voor het medium zelf.

Toch werd ik ontzettend blij van de presentatie van Saskia Wijsman. Zij was net zo snappy als het medium zelf en de presentatie en campagnevoorbeelden die ze liet zien, gaven een uitstekende weergave van hoe Snapchat als online marketing tool ingezet kan worden. Als je een jonge doelgroep hebt, tenminste.

Wanneer moet jouw merk Snapchat inzetten?

  • Als je doelgroep tussen de 15 en 25 jaar oud is
  • Als je merk niet bang is om grapjes te maken
  • Als je risico durft te nemen

Hoe kun je Snapchat het beste gebruiken?

  • Gedraag je als de doelgroep zelf: gek, vluchtig, alles draait om het nu
  • Gedraag je als een vriend en reageer ook op jouw vrienden
  • Zorg voor interactie: laat mensen screenshots maken bijvoorbeeld
  • Combineer je sociale media met elkaar om ze te versterken; laat iemand een screenshots van Snapchat posten op Twitter

Hier lees je de volledige presentatie voor meer handige tips & tricks.

Tumblr
Patrick Loonstra vertelde ons over Tumblr. Hij stond op slippers als een enigszins verlegen jongetje met de microfoon in zijn hand. Normaal gesproken zit hij in het publiek, toespreken doet hij liever niet. Toch stroomt hij naarmate hij verder vertelt over van enthousiasme. Hij krijgt pretoogjes als hij vertelt over het design van Tumblr, ik krijg ze van de usability van Tumblr. Voor mij is dit een tot nu toe onderschat platform, met het beste van alle sociale werelden. Facebook meets WordPress meets Pinterest meets forum, en dat alles met gevoel voor privacy, gebruiksvriendelijkheid en humor.

De hoogtepunten van Tumblr op een rij:

  • Op Tumblr worden posts opnieuw gebruikt – en dat is meer dan delen. Rebloggen is een soort recycling van informatie.
  • Gebruikers besteden per dag zo’n 14 minuten op het platform en bekijken in die tijd 60+ pagina’s. Je gaat er dus als een malle doorheen.
  • Merken kunnen heel gemakkelijk onderdeel worden van de community; als je maar iets te vertellen hebt in beeld, tekst of video vinden mensen je al snel interessant.
  • Tumblr werkt op inhoud, minder op imago. Wat boeit wordt gedeeld, wie je ook bent.
  • Memes werken heel goed en worden makkelijk opgepikt, zo heb je Kim Yung Il looking at things en Things organized neatly. Mark Rutte laughing at things volgde al snel.
  • Je statistieken zijn ontzettend inzichtelijk en dat begint al bij het menu: het kleine icoontje dat naast de knop Analysis staat, laat namelijk al heel miniatuur jouw grafiek van interactie zien. Te gek toch?

Als je hier klikt kun je de hele presentatie nog eens rustig doornemen.

Instagram
Ik moet iets bekennen. Ik vond de presentatie van Kirsten Jassies over Instagram helemaal niks. Waarschijnlijk ben ik te vroeg afgehaakt, want velen waren ontzettend enthousiast als ik mijn Twitter-feed van later die avond mag geloven.

Helaas hield het voor mij in het eerste kwartier al op, toen het vooral ging over het kopen van volgers, van likes en zelfs over het automatisch achterlaten van comments. Er werden mooie voorbeelden gegeven (van mooie meiden), maar ik miste concrete handvaten of conclusies. Kirsten zelf is denk ik ontzettend aardig, maar deed mij denken aan de onhandige tante die vooral veel giebelt en vergeet wat ze eigenlijk wil zeggen.

Dat is wel heel negatief he? Ik bedoel het niet zo. Ik baal er zelfs van dat ik geen learnings heb voor Instagram. Dus, bekijk hier haar presentatie zodat je zelf een oordeel kunt vellen.

Volgende SMC050: 20 oktober
Al met al was het een boeiende avond. Op maandag 20 oktober staat de volgende SMC050 gepland in MartiniPlaza. Dan komt CoolBlue aan het woord, de organisatie waar ik als online marketeer veel bewondering voor koester. Ik ben benieuwd!