Ook verschenen op Nadelunch.com

In Buea wordt nogal wat af getoeterd. Door taxi’s met name. Dat draagt de nodige sfeer bij aan de toch al aanwezige chaos op de weg. En op de stoep. En op de middenberm. Je snapt, de taxi pakken in Kameroen is een waar avontuur.

Voetgangers, auto’s, kleine vrachtwagens, scooters, alles loopt los op en rond de wegen in Kameroen. Midden op de weg stilstaan is helemaal niet gek en heel hard remmen betekent dan weer niet per definitie dat je daarna stopt. Taxi’s vinden in deze chaos hun weg met het geluid van de toeter. Ze hebben 3 redenen waarom ze kunnen toeteren:

  1. “Ga aan de kant”
  2. “Rij je mee?”
  3. “Die kant ga ik op”

Best logisch. Als iemand voor je auto staat, kun je hem beter met de toeter waarschuwen dan hem simpelweg van zijn sokken te rijden. Edoch, in de praktijk gaat dat een beetje anders.

Live uit Kameroen – Taxi Buea

Toeters en bellen
Het komt erop neer dat er constant door iedereen getoeterd wordt. ’s Avonds en ’s nachts trekken vele Afrikanen de straat op omdat daar zich het sociale leven, met muziek, eten en drinken, bevindt. Langs de weg lopen is, zoals je wellicht begrijpt, niet zo veilig dus neemt men ook voor korte afstanden een taxi. De stoep staat vol, de weg nog voller en er staat altijd wel iemand ergens in de weg. Reden 1 is dus genoeg voor een structurele stroom van toeterend geluid.

Comfort
Met die volle stoep is er altijd wel iemand die ergens heen wil. In taxi’s passen voorin twee mensen, naast de chauffeur, en achterin ongeveer vier (het level van comfort daalt dan aanzienlijk). Maar in veel taxi’s is dus altijd ruimte om iemand mee te nemen. Dat wil de chauffeur graag duidelijk maken met korte, doordringende slagen op zijn claxon. Reden 2, een subtiele afwisseling in de toeters van het straatbeeld.

Wisselgeld
Dan die laatste, derde reden. Als je een taxi aan hebt gehouden, zeg je waar je heen wilt. Gaat hij die kant op, dan toetert hij kordaat en ben je welkom om je naast de overige passagiers te wurmen. Gaat hij niet die kant op, dan rijdt hij zonder je verder een blik waardig te gunnen door naar de volgende die met zijn of haar hand omhoog staat.

Wat je ook niet moet vergeten, als je eenmaal in een taxi zit en onderweg bent naar je bestemming, is om het te zeggen als je niet kleiner hebt dan 500 CFA. Dan houdt de chauffeur daar rekening mee met zijn wisselgeld. Maar gelukkig hoeft hij daar niet voor te toeteren.

Beeld: Livebuild/Bas Schonenberg.

________________________________________________________________________________
Als coördinator van het vrijwilligersprogramma LiveBuild Experience ga ik twee weken naar Kameroen om projecten en accommodatie te bezoeken.